خودروهایی که در آزمایش‌های تصادف، بدترین عملکرد را داشته‌اند

در آزمایش‌های تصادف سازمان‌های معتبر جهانی شامل NCAP، IIHS، NHTSA و ADAC خودروهای قدیمی برندهایی مثل چری، پروتون، مزدا، کیا، فیات و جیلی عملکرد مطلوبی نداشته‌اند.

خودروهایی که در آزمایش‌های تصادف، بدترین عملکرد را داشته‌اند

در خودروسازی عوامل و متغیرهای زیادی را باید درنظر گرفت که در پایان، با تقاضای خریدار مطابق باشد. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های افراد برای خرید خودروی صفر کیلومتر یا دست دوم، ایمنی و داشتن تجهیزات لازم برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی هنگام تصادف است. در طول تاریخ خودروسازی، برخی برندها و تولیدکننده‌ها همیشه به‌دنبال عرضه‌ی ایمن‌ترین محصولات بوده‌اند؛ به‌عنوان مثال ولوو را با ایمنی بی‌نظیر خودروهایش می‌شناسیم.

برندهایی که ایمن‌ترین خودروها را تولید می‌کنند، هزینه‌ی زیادی برای تکامل مهندسی پرداخت کرده‌اند. در مقابل برخی خودروسازان در این بخش سرمایه‌ی لازم را تخصیص نداده‌اند تا امروز، جزو گزینه‌های مشتری‌های خودروهای ایمن نباشند. برای ارزیابی ایمنی خودروها، مجموعه‌های بزرگی مثل بیمه و ایمنی بزرگراه آمریکا (IIHS)، مؤسسه‌ی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا (NHTSA)، سازمان‌های برنامه‌ی ارزشیابی خودروها با کد NCAP در اروپا، استرالیا، ژاپن، کشورهای آمریکای لاتین و ADAC آلمان ایجاد شده‌اند. کارشناس‌های این سازمان‌ها، با انجام انواع آزمایش‌های تصادف درکنار بررسی تجهیزات جلوگیری از تصادف مدرن مثل ترمز اضطراری خودکار، به مجموع ایمنی خودروها امتیاز می‌دهند.

بخش ارزشیابی ایمنی خودروها در تصادف، شامل شبیه‌سازی برخورد خودرو با موانع یا خودروهای دیگر از زاویه‌های مختلف بدنه با سرعت‌های مشخص می‌شود. به‌عنوان مثال برخورد از روبه‌رو با سرعت‌های مختلف و موانع بزرگ و کوچک، برخورد جانبی و بررسی عملکرد خودرو در غلت زدن از جمله آزمایش‌های مشترک و مرسوم در سازمان‌های معتبر جهانی است. برای فهرست کردن انواع مدل‌ها خودرو از نظر ایمنی، باید فیلتر مشخصی قرار داد؛ زیرا آزمایش‌های تصادف در سال‌های گذشته و امروز باوجود تجهیزات مدرن و فناوری‌های پیش‌گیری از تصادف، متفاوت است. مقایسه‌ی امتیاز کلی خودروهای در آزمایش‌های تصادف سازمان‌های مختلف، تقریباً امکان‌پذیر نیست؛ ممکن است که عملکرد یک خودرو در بخش برخورد جانبی و محافظت از سرنشین کودک بسیار متفاوت باشد. در این مقاله برای طبقه‌بندی خودروهایی که در آزمایش‌های تصادف سازمان‌های مختلف بدترین عملکرد را داشته‌اند، تنها یک نمونه تست را درنظر می‌گیریم.

آزمایش تصادف از روبه‌رو با سرعت حدود ۶۴ کیلومتربرساعت، معیار ما برای طبقه‌بندی خودروهای این فهرست است. در این آزمایش، ۴۰ درصد از بخش جلوی خودرو (طرف راننده) با مانع برخورد می‌کند تا کیفیت ساخت اسکلت‌بندی در جذب نیروی ایجاد شده بررسی شود. این آزمایش تقریباً در تمام سازمان‌های معتبر جهان انجام می‌شود؛ خودروهایی که از این آزمایش سربلند بیرون بیایند، محافظ خوبی برای دو سرنشین جلو خواهند بود. خودروهایی که در ادامه معرفی می‌شوند، بدترین‌های جهان در آزمایش تصادف برخورد از روبه‌رو هستند، بنابراین سرنشین‌های جلو بیشترین صدمه را خواهند دید. البته تمام خودروهای تولیدی در جهان آزمایش نشده‌اند، بنابراین این فهرست به‌هچچ عنوان کامل نیست. در برخی نمونه‌ها، در صورت تصادف بخش جلوی خودرو با سرعت بالای ۶۰ کیلومتربرساعت، مرگ راننده قطعی است.
شورولت کَوَلیر

مدل سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵
ارزیابی ایمنی تصادف: سازمان IIHS

خودروهای دیگر با شاسی و ساختار یکسان: پونتیاک سان‌فایر (Sunfire) مدل سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ و تویوتا کولیر مدل سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰

نسل سوم شورولت کولیر (Cavalier) مجهز به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر، یکی از خطرناک‌ترین خودروهای ساخت آمریکا در تصادف‌های رودررو است. سازمان‌های IIHS و NHTSA هر دو امتیاز ضعیفی به محصول شورولت دادند که با نشان تویوتا و پونتیاک هم عرضه شد. میانگین مرگ و میر در کلاس خودروهای کوچک، هر سال ۱۰۳ مورد برای مدل‌های چهاردر و ۱۳۴ مورد برای مدل‌های دودر در هر یک میلیون خودرو است؛ شورولت کولیر به‌ترتیب با ۱۵۰ و ۱۷۱ مورد مرگ سرنشین‌ها، بسیار بالاتر از میانگین آمار قرار می‌گیرد. متخصص‌های IIHS اعلام کردند که حرکت آدمک در تصادف کنترل‌شده نیست؛ صورت آدمک تنها کیسه‌ هوا را لمس و سپس با شیشه برخورد می‌کند و ستون‌های جلویی بدنه و ساختار خودرو در اثر برخورد خم می‌شوند.
فیات پونتو

مدل سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹
ارزیابی ایمنی تصادف: سازمان یورو NCAP

از نسل اول خودروی شهری و اقتصادی فیات پونتو (Punto) بیش از ۳ میلیون دستگاه تولید شد. پونتو حتی در سال ۱۹۹۵، بهترین خودروی اروپا انتخاب شد، تا نشان دهد که ایمنی، اولویت اول تمام افراد نیست. فیات پونتو ۱۹۹۴ که با طراحی جورجتو جوجارو در مدل‌های هاچ‌بک سه و پنج‌در و ون و با طراحی برتونه در مدل کروک عرضه شد، یکی از بدترین نمونه‌ها در آزمایش تصادف یورو NCAP است. جالب این است که آخرین مدل پونتو (نسل سوم) با فروش بیش از ۲ میلیون دستگاه، هنوز هم ایمنی پایینی دارد؛ یورو NCAP به مدل ۲۰۱۷ این خودروی ایتالیایی هیچ ستاره‌ای نداده و بالاترین امتیازش، تنها در بخش برخورد جانبی است.
کیا سِفیا

مدل سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴
ارزیابی ایمنی تصادف: سازمان IIHS

مدل سفیا (Sephia)، خودروی کامپکت و ارزان‌قیمت کیا بود که در دو نسل محصول سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۷ در کشورهای مختلف، با نام‌های منتور (Mentor)، شوما (Shuma) و اسپکترا (Spectra) عرضه شد. نسل دوم کیا سفیا در آزمایش ایمنی تصادف IIHS، کارشناس‌ها را متعجب کرد؛ عملکرد ساختار کیا به‌قدری بد بود که آدمک با شیشه‌ی جانبی و ستون B و فرمان برخورد کرد، سقف و کف خودرو تا حدود ۴۰ سانتی‌متر فشرده شد و شکستن هر دو پای راننده قطعی گزارش شد. جایگزین کیا سفیا پس از دو نسل تولید، مدل سراتو است.
شورولت استرو

مدل سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵
ارزیابی ایمنی تصادف: سازمان IIHS

خودروهای دیگر با شاسی و ساختار یکسان: جی ام سی سافاری مدل سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵

نسل دوم ون شورولت استرو (Astro) و جی ام سی سافاری با پیشرانه‌ی V6 تولید شد. عملکرد این دو ون آمریکایی در آزمایش‌های IIHS، بسیار ضعیف بود. در اثر تصادف با مانع، زیربندی و کف ون فشرده شد، هر دو صندلی به جلو پرتاب شدند، آدمک با داشبورد و فرمان برخورد کرد و قطعی بودن شکستگی پای چپ راننده گزارش شد. کارشناس‌های IIHS اعلام کردند که باتوجه به عملکرد ضعیف ساختار بدنه در جذب نیروی برخورد، فضای زیادی برای زنده ماندن راننده وجود ندارد. استرو و سافاری در آزمایش NHTSA عملکرد بهتری داشتند و سه ستاره دریفت کردند.
دوو لگانزا

مدل سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲
ارزیابی ایمنی تصادف: سازمان IIHS و استرالیا NCAP

خودروهای دیگر با شاسی و ساختار یکسان: دونینوِست کوندور (Doninvest Kondor) مدل سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰

سدان سایز متوسط لگانزا (Leganza) با کد V100 و طراحی جورجتو جوجارو، محصول خودروساز کره‌جنوبی دوو برای گذر از تولید مدل‌های جنرال موتوز و استقلال نسبی بود. مدل کوندور، نمونه‌ی مونتاژ دوو لگانزا بود که به‌وسیله‌ی شرکت روسی دونینوِست تولید شد. لگانزا در آزمایش ایمنی تصادف NCAP استرالیا و IIHS آمریکا، عملکردی شوکه‌کننده داشت؛ ستون A کاملاً از بین رفت و قطعات کابین به بیرون از شیشه جلو پرتاب شدند. هر دو پای آدمک زیر داشبورد قرار گرفتند، پای چپ شکسته و احتمال آسیب به سر گزارش شد؛ کارشناس‌های IIHS اعلام کردند که راننده در این تصادف نمی‌تواند از جایش حرکت کند، زیرا پاها زیر داشبورد و پدال‌ها خواهند بود.
سیتروئن ساکسو

مدل سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳
ارزیابی ایمنی تصادف: سازمان یورو NCAP

خودروهای دیگر با شاسی و ساختار یکسان: پژو 106 مدل سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳

هاچ‌بک ساکسو (Saxo) محصول خودروسازی فرانسوی سیتروئن بود که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر تولید شد. ساکسو و پژو 106 از قطعات مشترک زیادی استفاده می‌کردند. ارزیابی ایمنی هر دو مدل سیتروئن ساکسو و پژو 106 درسال ۲۰۰۰ به‌وسیله‌ی متخصص‌های یورو NCAP انجام شد؛ شاسی و ساختار این دو هاچ‌بک فرانسوی اصلا مقاومت لازم دربرابر برخورد را نداشت. در آزمایش‌های تصادف از جلو، تقریبا حدود یک سوم طول ساکسو و 106 کاهش پیدا کرد و ستون A کاملا از بین رفت. البته هر دو مدل در بازار اروپا فروش خوبی داشتند؛ حتی سیتروئن ساکسو با نام چانسون (Chanson) به ژاپن هم صادر شد. فرانسوی‌ها باوجود محصولات هوندا و تویوتا و مزدا، مشتری زیادی برای چانسون پیدا نکردند.

 

منبع : زومیت